Wil van der Sanden
Donderdag 16 juli jl. was er de langverwachte infoavond over de te nemen maatregelen met betrekking tot een goede afwikkeling van de verkeersstromen in deze straat. De opkomst was meer dan redelijk te noemen. Dat er al gedurende geruime tijd ergernissen waren over het verkeer, en dan vooral over de samenwerking van alle verkeersdeelnemers, was bekend. Het begrip”geruime tijd” moet hier wel erg ruim worden genomen. Sommige inwoners hebben het over jaren. Dat er toch redelijk veel mensen deze avond bezochten geeft dan ook aan dat deze problematiek erg leeft. Hoewel de avond en de presentatie goed verzorgd waren, was het resultaat teleurstellend.
De bewoners hebben vooral moeite met de bijzonder smalle trottoirs. Er is nauwelijks ruimte om bv. met een kinderwagen, of kinderen aan de hand, over deze trottoirs te lopen. De problemen van mensen die zich met hulpmiddelen voortbewegen zijn vanzelfsprekend nog groter. Juist dit probleem wordt door de voorgestelde maatregelen niet opgelost.
Natuurlijk is het instellen van eenrichtingsverkeer een positief punt. Dat er, als uitgangspunt, gekozen wordt voor de auto is bijzonder jammer, en een gemiste kans. Het aanbrengen van een markeringsstrook veranderd niets aan de huidige situatie. De huidige breedte van de rijbaan zou niet maatgevend moeten zijn. In een 30 km zone worden hiervoor alleen richtlijnen gegeven. De gemeente mag dus bepalen hiervan af te wijken. Het zou verstandiger zijn te kiezen, voor aan een zijde van de weg, waar nu al een parkeer strook is, het trottoir te verbreden met een tegel, waardoor die een breedte krijgt van 1,44 meter. De parkeerstrook te verbreden tot 1,95 meter,dit door middel van witte markeerstrepen zowel op het wegdek(asfalt) als tegen het trottoir, de parkeerders zullen hier zeker gelukkig mee zijn. Als het trottoir aan de overzijde blijft als het is wordt de rijbaan 4 meter. Dit is ruim voldoende voor een 30 km zone en eenrichtingverkeer. Dit kost geld, maar het aanbrengen van markeringstrepen, en later weer weghalen, kost ook geld en heeft uiteindelijk geen resultaat (onvrede blijft bestaan). Natuurlijk is het een kwestie van prioriteiten stellen. Investeren in een voor alle deelnemers verkeersveilige omgeving lijkt ons een hoge prioriteit.
Tot slot willen wij, naar aanleiding van gemaakte opmerkingen vaststellen dat er erg”klein”word gedacht. Bv. de opmerking dat er voor gezorgd gaat worden dat het gebruik van de Nieuwelaan als doorgaande route “minder”gestimuleerd gaat worden. Door bij de kruising Zuideindsestraat/Nieuwstraat ( Blasiuskerk) “verkeersremmende”aanwijzingen te geven om te voorkomen dat men deze route kiest zal nauwelijks of geen effect hebben. Men vergeet voor het gemak dat hier straks al het in- en uitgaande verkeer van “Prinsenpolder-West” langs gaat. Hoezo aanwijzingen? Er mag toch wel meer inzicht verwacht worden in de totale verkeersproblematiek. Nieuwelaan is natuurlijk een op zich staand probleem, maar het maakt wel deel uit van een totaal verkeerscirculatieplan wat uiteindelijk een geheel moet gaan worden. Wij denken dat hier mogelijkheden liggen om uiteindelijk geld te kunnen besparen. Als je nu een visie ontwikkelt over hoe het straks moet gaan functioneren hoef je niet telkens nieuwe plannen te bedenken en, veel belangrijker, je hoeft niet telkens af te breken en opnieuw te beginnen.
Wil van der Sanden
Onafhankelijke Groep Drimmelen